Etter kennelleiren satte jeg nesa mot Gotland. Jeg hadde Gotland i tankene da jeg startet på ferden min, men var litt usikker pga vanskeligheter med å få plass på ferge med både bil og plass i dyrekupeen. Veldig spontant bestemte jeg meg for å kutte kennelleiren med en dag, og dra klokken 4.50 fra Nynäshamn søndags morgen.

Fergeturen gikk greit, det var stille og rolig ombord selv om det var flere hunder der. Vi kom oss fint til Visby, og plukket oss ut en campingplass i nærheten uten å sjekke forholdene skikkelig før det var betalt. Og det var ikke akkurat det beste valget gjort på turen. Neste gang jeg drar dit, skal jeg finne en bedre campingplass. Det finnes garantert mer enn en i nærheten til havet. Norderstrand camping anbefales virkelig ikke.

Gotland har en helt spektakulær natur langs kysten. Flotte strender både av stein og sand, store raukområder, fantastiske solnedganger og vind. Masse vind! Selve innlandet er ikke så veldig spesielt i forhold til Skandinavia ellers, med mye skog og grantrær. Så det er langs kysten en ønsker å tilbringe tiden der. Gotland er egentlig et sagaland enkelte steder, og en kan lett putte inn eksempel Brødrene Løvehjertes Nangijala enkelte steder her. Gotland har også mye historie å by på, men nå nøyet vi oss med naturopplevelsene for det meste. Hundene koste seg, fikk løpe og leke i havet og på sandstrender, klatret i raukområder og gikk glipp av harepuser som hoppet 2 meter foran de, for de var mer opptatt av havet.

Denne lille krabaten spratt bare et par meter foran jentene,
uten at de la merke til det.

Etter å ha fått opp teltet og sovet noen timer, så dro vi inn til Visby for litt byvandring. Visby har lang og gammel historie, skal ha blitt grunnlagt for over 1000 år siden og står på UNESCOs verdensarvliste. Byen er flott med trange gater, flott arkitektur, gamle bygninger, en flott botanisk hage og en ringmur fra 1200 tallet som går rundt byen. Som veganer er ikke Gotland det beste stedet, og lite utvalg på restauranter der. Fant en libanesisk som hadde noe vegansk på menyen bare.

Mandag bar ferden nordover på øya, opp langs kysten. Pga temperaturer er det ikke alt jeg kunne besøke, med tanke på at hundene måtte vente i bilen da. Men sånn er det å reise med hund. :) Deres ve og vel går alltid foran. Vi besøkte flere raukområder, og dro videre opp til Fårö som ligger nord for hovedøya, koste oss på en flott strand og slappet av. Fårö er veldig vakkert, og verdt et besøk.

Tirsdag satte vi kursen sørover, og kom oss ut til Hoburgen og Holmhällar. Været var ikke det beste den dagen, og noe badevær hadde vi ingen av dagene. Landskapet der er veldig flott, og på Holmhällar var det en del harer (eller kaniner? ) uten at jentene fikk de med seg overhode. De var mer opptatt av havet og bølgene.

Så var det problemer med fergeplass igjen, siden så mye var booket. Og jeg endte med å måtte sette kursen over til fastlandet allerede onsdag dessverre. Skulle gjerne tilbragt noen flere dager der, men da vet jeg til neste gang at jeg må booke tid i forveien for å være sikret plass med både bil og hund. Ferden tilbake ble ikke like avslappende, da et forholdvis stort barn lagde mer støy og uro en samtlige dyr tilsammen… Neste gang kommer jeg til å bestille på avganger på «odde» tidspunkt, for å redusere muligehten for dette.

Ferden fortsatte til Öland etter dette, hvor planene var å bli et par dager. Dessverre ble jeg syk og innlagt på Kalmar en natt og måtte avbryte ferien alt for tidlig. Men men. Öland forsvinner heller ikke med det første, og vi får sette kursen igjen både dit og til Gotland med tiden.

Bilder ligger under albumsiden, hvor mesteparten ble tatt på Fårö.